Doel:
Voordelen:
Richtlijnen qua tijd in verband met de uitrusting met een TPMS:
Gebruik van de voorhanden zijnde sensoren van het ESP/ABS door onderzoek van de bandenspanning via het toerental van de banden en het versturen van de gegevens naar de centrale aanstuureenheid, de (ECU = Electronic Control Unit)
Bij spanningsverlies:
Vergelijking met het directe TPMS:
Controle van de bandenspanning met behulp van sensoren in elke band, die de spanning en de temperatuur meten, het versturen van de verzamelde gegevens via zendapparatuur naar een centrale ontvanger, gegevensverwerking, aanduiding op de display voor de chauffeur.
Vergelijking met het indirecte TPMS
In de hiernavolgende situaties komt de voertuighouder resp. de garage die hij opzoekt in contact met het directe TPMS:
Gevolgen voor de houder van het voertuig:
Omdat de technologie van het TPMS zo complex is, wordt het voor de voertuighouder veel moeilijker om zelf het onderhoud van de banden te doen. Wanneer het waarschuwingssignaal oplicht (bv. wanneer een band of een sensor defect is) en bij het verwisselen van de banden, moet hij een garage hebben waar ze de dienovereenkomstige dienstverlening aanbieden.
Gevolgen voor de garage:
Voor garages is het dus absoluut onontbeerlijk dat zij zich voorbereiden op die nieuwe technologie en voortijdig maatregelen treffen om klanten die een voertuig met TPMS hebben, te kunnen bedienen en om zich als specialist op de markt te kunnen positioneren.
Er zijn vandaag de dag talrijke voertuigen met een direct TPMS op de markt, garages zullen dus al lang voor die 01 november 2014 met de software en de onderhoudseisen van de klanten worden geconfronteerd.
In de komende jaren zullen steeds meer voertuigen een TPMS hebben. Al die voertuigen hebben behoefte aan ersatzsensoren of sensoren voor de uitrusting van winterbanden, wat voor de garages dan weer een enorme potentiële afzetmarkt en de bijbehorende prestaties betekent.
De garages moeten niet alleen over de noodzakelijke knowhow bezitten, ze moeten ook de geschikte werktuigen ter beschikking hebben (bv. voor de probleemdiagnose of om de sensoren te prgorammeren) en ook beschikken over vervangonderdelen (bv. afdichtingen, ventielen of volledige sensoren).
Al van bij de bouw van het voertuig moet er een direct of indirect TPMS geïntegreerd zijn, achteraf inbouwen van het systeem wordt als niet-reglementair beschouwd.
Eigenschappen van het TPMS krachtens de EU-wetgeving: